Bloedarmoede

bloedcellentelling-300x1991Het is inmiddels twee en een half jaar geleden dat ik hier nog was. Toen ging Tess onder het mes om het lastige niertje in het gareel te krijgen. Vandaag is er – gelukkig – geen Tess in zicht (en ook geen ander nageslacht). Er zitten dit keer wat ongewenste gasten in mijn buik, en die moeten eruit.

Want het voorbije anderhalf jaar zijn – onbewust – nogal zwaar geweest. Onbewust zeg ik, omdat ik niet doorhad waarom ik het zo moeilijk had om drie verdiepingen met de trap te doen. En toen twee. En toen moest ik zelfs na één verdieping om adem happen. Met de fiets naar het werk duurde een kwartier langer. Mijn kinderen op straat achternahollen werd een marteling. En ’s avonds was ik moe. Echt moe.

En dus besliste ik toch maar eens mijn hart te testen (perfect), mijn longen (daar lagen een paar vieze beestjes, en misschien ook wat inspanningsastma op de loer) en mijn bloed. En daar knelde het schoentje. De dokter-buurvrouw liet mij met een brede grijns weten dat “normale vrouwen” met mijn bloedwaarden allang plat in hun bed hadden gelegen.

Dat vond ik uiteraard bijzonder goed nieuws, waardoor ik me meteen een stuk springlevender voelde en het bloedarmoedeprobleem te lijf ging met een zware ijzerkuur, en de beestjes in mijn longen met antibiotica.

En zo sjeesde ik nog even door.

Vervolgens liet ik de zware back-up van de computer op mijn grote teen vallen (net niet gebroken), kreeg ik een blaasontsteking, vervolgens een virus met koorts en rillingen en vervolgens een nieuwe bloedafname, die vaststelde dat het dik in orde was gekomen met de rode bloedcellen. Maar dat er een probleem was met de witte.

We lieten het virus uitzieken, keerden terug voor nog maar eens een bloedafname, en ook de witte cellen kwamen terug. Alleen werden toen poliepen gevonden waar die niet horen te zitten (meteen de duistere reden voor mijn bloedarmoede), en werd een operatie vastgelegd.

Maar zie. Behalve opnieuw een virus vorige week, is alles nu ok. Tegen dat ik vanavond dit ziekenhuis verlaat, heeft mijn kroost opnieuw een volledig functionele moeder. Helemaal klaar voor de 1 september-strijd.

4 gedachtes over “Bloedarmoede

Geef een reactie

